5th Season nieuwe participant akkoord Gezonde Voeding op Scholen

Snacks van 100 procent fruit? Ja, dat kan! En het is nog een succes ook! Ertoe bijdragen dat meer mensen vaker fruit eten. Met die missie bracht 5th Season nog maar drie jaar geleden haar producten op de markt: gezonde fruitsnacks gemaakt van fruit. Honderd procent fruit. Commercieel directeur Ward Grasveld legt uit waarom hun missie zo goed aansluit bij JOGG en het akkoord Gezonde Voeding Op Scholen. ‘Te veel jongeren en kinderen eten te veel ongezonde voeding. Als dat niet verandert weten we dat steeds meer mensen op steeds jongere leeftijd gezondheidsproblemen gaan krijgen. Dus is het de hoogste tijd voor gezonde alternatieven. Maar dan ook echt gezonde alternatieven.’

Grasveld ziet ook dat de behoefte aan gezondere alternatieven er wel degelijk is en zelfs groeit. ‘Producten die minder vet of minder suiker bevatten of gemaakt zijn van volkoren of dat lijken te zijn winnen aan populariteit.’ Maar veel van deze producten zijn vooral minder ongezond dan hun nog vettere of zoetere broertjes en zusjes. Daarmee kun je ze lang niet allemaal ‘gezond’ noemen. De fruitsnacks van 5th Season zijn dat dus wel. Hoe kan dat? Grasveld: ‘Omdat onze producten, onze fruit bites, niet enkel fruit bevatten, maar fruit zijn.’ Gevriesdroogd fruit. Door fruit te vriesdrogen blijft het overgrote deel van alle vitamines en voedingsstoffen behouden, krijgen de fruitsnacks een krokante bite en blijven de kleuren behouden.

Logische stap voor een samenwerking

Grasveld: ‘Wij willen een bijdrage leveren aan de gezondheid van mensen en dus ook kinderen. Vandaar dat het voor ons ook een logische stap was participant te worden van het Akkoord Gezonde Voeding op Scholen. Heel veel mensen en partijen kunnen veel ten goede veranderen. Persoonlijk denk ik dat verbieden van ongezonde snacks niet helpt. Wat wél helpt is om echt gezonde maar ook lekkere alternatieven toe te voegen. Dat is wat wij doen. Ik denk dat het een goede ontwikkeling is om chocoladerepen en chips niet meer op toonbanken of naast kassa’s te stallen. Daarnaast ligt er bij overheden denk ik nog een taak om iets aan de prijzen te doen. Ongezonde voeding is bijna altijd goedkoop, té goedkoop wellicht.’

‘Eigenlijk dus alleen maar voordelen. Het ís fruit. Alleen is het langer houdbaar en meer een snack geworden, een makkelijk tussendoortje. Het is niet meer nodig te schillen en te snijden, is altijd precies rijp genoeg en zit in een handig meeneemzakje. Extra bijzonder en verrassend is dat we een aantal soorten fruit combineren. We begonnen met alleen aardbei en ananas, nu hebben we ook combinaties als aardbei/banaan/appel en mango/framboos. Fruitsalade in een zakje.’

De term ‘gevriesdroogd’ zou mensen op het verkeerde been kunnen zetten. Grasveld: ‘Je vindt ons niet in het vriesvak, vriesdrogen is gewoon een methode die we gebruiken om onze producten te maken. De beste manier om er echt een goed beeld van te hebben, is door het te zien en te proeven natuurlijk.’

5th Season, half-Engels, half-Nederlands heeft dus in extreem korte tijd zeer gezonde producten ontwikkeld die passen bij de toenemende behoefte van consumenten en die ook daadwerkelijk op de markt gebracht. Je kunt ze onder meer bij Albert Heijn vinden. Marketingtechnisch ontzettend knap, maar er zit natuurlijk ook een idealistische drive achter. 

Met het Akkoord Gezonde Voedingsaanbod op Scholen nemen cateraars, automatenleveranciers, producenten en andere toeleveranciers de verantwoordelijkheid voor gezondere voeding op scholen. Lees meer

JOGG kiest ervoor om met het bedrijfsleven samen te werken.