Een kwartiertje rennen op school verhoogt uithoudingsvermogen kinderen

JOGG wil met haar initiatief The Daily Mile dat kinderen blijer en fitter worden door 15 minuten per dag (hard) te lopen op school. Uit een nieuwe effectstudie door het Mulier Instituut blijkt dat bij een groep kinderen (groep 5-8), na twaalf weken drie of vier keer per week The Daily Mile lopen hun uithoudingsvermogen aanzienlijk verbeterde. Bij een groep kinderen die The Daily Mile niet uitvoerden, bleef dit gelijk.

Naast het verhogen van het concentratieniveau en het verbeteren van hun stemming en gedrag is nu aangetoond dat The Daily Mile ook effectief bijdraagt aan de conditie van kinderen.

Op meer dan 450 Nederlandse basisscholen is The Daily Mile een korte pauze waarin je kunt bewegen en het brein letterlijk even wakker te schudt. Leerlingen en leerkrachten gaan er minimaal 3x per week naar buiten om in een kwartier een aantal rondjes te (hard)lopen. Dat is een afstand van ongeveer een mijl (1,6 km). Nederland staat in de top tien van de in totaal 78 deelnemende landen met deelnemende scholen.

Overige belangrijke bevindingen uit de effectstudie:

  • Op de vraag hoe zwaar kinderen het uitvoeren van The Daily Mile vonden, bleek dat The Daily Mile na twaalf weken als minder zwaar werd ervaren dan bij de start.
  • Alle zes leerkrachten hebben ervaren dat The Daily Mile de leerlingen helpt om hun energie kwijt te kunnen. Ook merkten de meerderheid van de leerkrachten dat leerlingen The Daily Mile leuk vonden.
  • Voorbeelden van tips om de motivatie bij uitvoering van The Daily Mile hoog te houden zijn volgens leerkrachten: zelf meedoen, leerlingen aanmoedigen en verschillende routes verzinnen. Leerlingen vinden het toevoegen van oefeningen of een spelletje belangrijk.

    De effectstudie heeft het Mulier Instituut in opdracht van JOGG in 2019 (periode februari-juni) uitgevoerd. In totaal deden 659 kinderen van negen verschillende basisscholen mee. Voor en na de interventie is bij alle leerlingen een piepjestest afgenomen om het uithoudingsvermogen te meten. Daarnaast vulden leerkrachten en kinderen bij beide metingen een vragenlijst in over sport, bewegen en The Daily Mile op de betreffende school.

De resultaten van het onderzoek zijn door het Mulier Instituut in opdracht van JOGG in twee publicaties beschreven:

Lees hier de resultaten van de effectstudie gepubliceerd in het tijdschrift ‘International Journal of Environmental Research and Public Health’. 

Lees hier de resultaten in een Nederlandstalige rapportage, inclusief de procesevaluatie.




 

 

Jongeren Op Gezond Gewicht kiest ervoor om met het bedrijfsleven samen te werken.