Écht verantwoorde snacks voor jongeren ‘Niet de makkelijkste weg, wel de weg waar wij in geloven’

Verantwoord snoep bestaat wel degelijk. Maar het is nog wel heel uniek. Fruitfunk maakt gezonde snacks van fruit. Zonder toegevoegde suiker, geur-, kleurstoffen of wat voor toevoeging dan ook, maar dus wel Inclusief de vezels, mineralen en een groot deel van de vitaminen die in fruit zitten. ‘Wij willen onze bijdrage leveren aan gezondere voeding voor jongeren. Daar hebben we onze medeparticipanten van het Akkoord Gezonde Voeding Op Scholen hard bij nodig. We zullen het echt samen moeten doen, en daarom is de – integrale – JOGG-aanpak prima.’

Tot vijf jaar geleden waren beide oprichters van Fruitfunk, in verschillende functies, werkzaam in de wereld van snoep, en vooral de marketing- en saleskant daarvan. Een wereld die zich voor een belangrijk deel richtte en richt op kinderen. Daan Schapendonk: ‘Langzaamaan raakte ik ervan overtuigd dat we te weinig oog hadden voor nieuwe ontwikkelingen en behoeften in de samenleving door meer aandacht te schenken aan gezondheid. Ik stelde op een gegeven moment vast dat ik de producten die ik overdag probeerde te verkopen niet meer aan mijn eigen kinderen wilde geven. Nou, dan wordt het wel tijd om het anders te gaan doen.’ Dat was de reden om Fruitfunk te beginnen: gezonde snacks voor kinderen. (En ook voor volwassenen uiteraard.)

Omdenken
‘Als je besluit om gezonde snacks te ontwikkelen, dan moet je ook consequent zijn, vinden wij. Natuurlijk zijn toegevoegde suikers uit den boze, maar dat geldt dus ook voor andere toevoegingen. En ja, dat betekent dan dus wel dat onze producten niet zo’n mooi fel kleurtje hebben als “gewoon” snoep. Fruit verkleurt nu eenmaal, niets aan te doen. Het betekent dat je dus extra goed moet kijken naar aantrekkelijke manieren van verpakken.’ En daar zag Fruitfunk nog veel meer kansen. ‘Sinds een paar jaar is het verboden om kinderhelden in te zetten voor ongezonde voeding. En terecht. Wij hebben er nu voor gekozen ze voor gezonde voeding in te zetten.’ Dat omdenken is een prima zet geweest, want dat maakte de producten in één klap chill voor heel veel kinderen.

Niet de makkelijkste weg
Aan de ene kant is de roep om gezondere voeding onmiskenbaar. ‘Wij zien die heel duidelijk, en toenemend, in met name Scandinavië, Nederland, Engeland, Duitsland en ook sinds kort in een aantal Oost-Europese landen. In Zuid-Europa ligt dat (nog) heel anders.’ Tegelijk was en is het bepaald geen sinecure om gezond snoep ook echt op de schappen te krijgen in de supermarkten. Schapendonk: ‘Het bestond gewoonweg nog niet. En dan heb je vasthoudendheid en overtuigingskracht nodig om retailers te overtuigen dat wat wij bieden ook een plekje verdient in het assortiment.’

Inmiddels liggen de producten van Fruitfunk in een groot aantal bekende supermarkten en worden ze op drie locaties geproduceerd. ‘De afgelopen jaren waren een fantastische leerschool. We hebben de tijd genomen om geen concessies te doen aan onze opzet, het moet echt verantwoord zijn, maar tegelijk ook snoep te maken dat heel lekker is. Anders lukt het niet om goed te kunnen concurreren. Dat is niet bepaald de makkelijkste weg om te bewandelen, maar dit is wel de weg waar wij in geloven.’

Jongeren Op Gezond Gewicht is tegen kindermarketing voor ongezonde producten.