“Gelukkig ontdekken steeds meer bedrijven dat ze iets moeten met het thema gezondheid”

Ological, een duurzaam facilitair bedrijf, heeft ‘groen en gezond’ in de genen zitten. Ological is zowel dienstverlener als aanbieder van waterkoelers en duurzame producten voor toilethygiëne. Robbert de Jong, oprichter en eigenaar: ‘Al onze producten dragen bij aan een gezondere wereld. Onze doelstellingen sluiten naadloos aan bij die van JOGG.’

Tweeledig

‘Het ondertekenen van het Akkoord Gezonde Voeding op scholen is voor ons vanzelfsprekend’, aldus de Jong. ‘Onze bijdrage is tweeledig; we zetten in op water drinken in plaats van frisdrank- een van de richtlijnen van het Voedingscentrum. We doen dat alleen met leidingwater, waarmee we ook de nadruk leggen op duurzaamheid.’
Ological is inmiddels actief op 80 scholen door het hele land, waar ze waterkoelers en bidons levert. De Jong: ‘Deze bieden we aan als JOGG-pakket, dat scholen voor een scherpe prijs kunnen afnemen. We verdienen er nauwelijks op, maar nemen wel onze maatschappelijke verantwoordelijkheid.’

Consequent

‘Bij scholen hangen zaken als facilitaire producten er toch een beetje bij’, ziet De Jong. ‘De inhoud en bezetting komen vanzelfsprekend eerst. Toch zie je daar een kentering. Scholen krijgen er steeds meer interesse voor, en door JOGG krijgt het focus.’
Scholen weten Ological dan ook steeds vaker te vinden. De Jong: ‘Wij zijn consequent in ons aanbod, daar zit het verschil. Klanten moeten erop kunnen rekenen dat al onze keuzes bijdragen aan onze doelstellingen. Alles wat we doen, maken en leveren is dus groen. Willen we naar een gezondere, duurzamere wereld, dan kun je daar niet mee rommelen.’

Structuren

‘We lopen nu nog aan tegen bestaande structuren, zoals de cateraars die geld moeten verdienen aan het aanbod op scholen. Dat is begrijpelijk, maar gelukkig ontdekken steeds meer bedrijven initiatieven als JOGG. Ze snappen dat ze iets moeten met gezondheid en duurzaamheid. Als je niets doet aan mvo, zul je steeds meer kritiek krijgen.’

Jongeren Op Gezond Gewicht is tegen kindermarketing voor ongezonde producten.