“Gezonde producten moeten nog toegankelijker worden voor de jeugd”

Een gezonde jeugd is in ieders belang. Ook groothandel Sligro, marktleider in foodservice, draagt haar steentje bij. Als secundaire leverancier faciliteert zij de partijen die het voedingsaanbod op scholen gezonder willen maken. Joost Smits, Campagne Marketeer bij Sligro: ‘We voelen ons verantwoordelijk en willen gezonde producten toegankelijker maken voor de jeugd.’

Herkenbaar 

‘Het Akkoord Gezonde Voeding op Scholen is vaak leidend voor scholen’, begint Smits. ‘Onze klanten, veelal de cateraars op die scholen, willen producten aanbieden die voldoen aan de richtlijnen van het Voedingscentrum. Wij faciliteren hen daar weer in.  Zo maken we de producten die aan de richtlijnen voldoen bijvoorbeeld goed herkenbaar. Ook adviseren onze accountmanagers de klant over welke producten passen binnen een gezondere schoolkantine.’ 

Invloed 

‘De vraag naar gezondere producten is absoluut toegenomen’, gaat Smits verder. ‘Het is een maatschappelijke ontwikkeling en wij merken dat natuurlijk ook. Met de brede markt die wij bedienen kan het wel een uitdaging zijn om aan de wens van alle klanten te voldoen. Wordt een product aangepast, dan krijgen andere klanten dat product ook, terwijl ze daar misschien helemaal niet om gevraagd hebben. Ook hebben we niet altijd de directe invloed die nodig is om de samenstelling van een product aan te laten passen. Bovendien zijn het richtlijnen, geen wetgeving. Niemand is verplicht zich eraan te houden. Het mooie van het Akkoord Gezonde Voeding op Scholen is dat je in een eerder stadium en in een andere samenstelling met elkaar in gesprek gaat. We hebben namelijk allemaal hetzelfde doel. ’ 

Bron 

‘Het Akkoord betekent voor ons vooral kennis. Je zit als ondertekenaar sneller aan tafel, je staat dichter bij de bron. Je bent gewoon beter op de hoogte van wat er speelt en welke plannen er zijn. Daarnaast laat je als ondertekenaar zien waar je voor staat. Het is goed om te zien dat zoveel partijen ervoor kiezen het Akkoord te ondertekenen. Je zult het toch samen moeten doen.’  

Jongeren Op Gezond Gewicht kiest ervoor om wel met het bedrijfsleven samen te werken.