‘Gezonde voeding moet op alle scholen beschikbaar zijn’

Het stimuleren van gezond eetgedrag onder de jeugd van 4 tot 18 jaar. Dat is de missie van Stichting Dat Lust ik Wel. Ook al is de stichting pas een jaar oud, projectleider Marjolein Broersen heeft al verschillende programma’s gedraaid op scholen en weet inmiddels waar behoefte aan is. ‘Geef jongeren de keuze. Ze moeten gezonde voeding kúnnen kiezen.’

 

‘Leuk en luchtig, zo presenteren we onze programma’s’, vertelt Broersen. ‘We koppelen theorie en praktijk aan elkaar, en laten zo jongeren kennismaken met gezonde voeding. Zo hebben we bijvoorbeeld excursies naar verschillende telers georganiseerd en bieden we kookworkshops aan waarin gezonde producten de hoofdrol spelen. We betrekken leerkrachten, leerlingen en hun ouders bij het thema en vergroten hun kennis. Dat werkt goed.’ 

Fietstour 

Op dit moment werkt Dat Lust ik Wel aan een ‘educatieve familie fietstour’, gericht op kinderen in de basisschoolleeftijd. Broersen: ‘De families fietsen tijdens deze toer langs vier boerderijen of telers in Noord-Holland en overal krijgen ze een inkijkje in het bedrijf om te zien wat er groeit. Ook krijgen ze overal een hapje en een drankje aangeboden, dat uiteraard verband houdt met wat het bedrijf teelt. We richten ons daarnaast steeds meer op middelbare scholen, we kijken wat we voor die jongeren kunnen gaan doen.’ 

Beschikbaarheid 

De beschikbaarheid van gezonde voeding staat voor Broersen centraal. Het is dan ook dé reden dat Dat Lust ik Wel het Akkoord ondertekend heeft. ‘Daarnaast vinden we het prettig om contact te onderhouden met de andere Akkoordpartijen, aldus Boersen. ‘Het is fijn om ons hier samen hard voor te maken.’ 

Stappen 

Want er zijn volgens Broersen nog de nodige stappen te maken. Obstakels blijken veelal van financiële aard. ‘We merken dat veel mensen openstaan voor onze ideeën m.b.t. gezonde voeding, maar wanneer het op financiën aankomt loopt het regelmatig spaak. Scholen hebben vaak beperkte mogelijkheden en ouders zijn niet altijd bereid om een bijdrage te leveren. Daarnaast is het te kostbaar om volledig te laten subsidiëren.’ Ook ervaart ze uitdagingen op het gebied van communicatie. ‘Ouders zijn soms lastig te bereiken, voeding is uiteraard iets heel persoonlijks en je moet goed bedenken hoe je ouders hier direct of indirect op aanspreekt zonder dat ze zich aangevallen voelen. Daar moet je zorgvuldig mee omgaan. Voorlichting is het sleutelwoord, want kennis over gezonde voeding blijft ontzettend belangrijk.’ 

 

Jongeren Op Gezond Gewicht is tegen kindermarketing voor ongezonde producten.