“Het Akkoord fungeert voor ons als een kader”

Ook Coca-Cola, wereldwijd bekend als producent van dranken, heeft het Akkoord Gezonde Voeding op Scholen ondertekend. Zij vindt een gezonde leefstijl van jongeren belangrijk en werkt daarom toe naar de afspraken die zijn vastgelegd in het Akkoord. Therese Noorlander, Directeur Communicatie bij Coca-Cola Nederland: ‘Het Akkoord sluit aan bij wie we willen zijn.’

Verantwoordelijkheid

‘Natuurlijk willen we als Coca-Cola de lekkerste drankjes maken’, vervolgt ze. ‘Maar dat ontslaat ons niet van onze maatschappelijke verantwoordelijkheid. Ook wij hechten waarde aan het terugdringen van overgewicht en het aanleren van een gezonde leefstijl. We vinden dat we daar een rol in hebben. Natuurlijk worden mensen steeds bewuster en stellen ze andere eisen aan voeding, maar zelf nemen we ook het voortouw. Zo bieden we bijvoorbeeld als lid van de frisdrankenbranche FWS en verbonden aan de Europese organisatie UNESDA vanaf 1 januari 2019 alleen nog laagcalorische* en calorievrije dranken aan in het voortgezet onderwijs.’

Kader

‘Het Akkoord Gezonde Voeding op Scholen fungeert voor ons als een kader’, zegt Annemiek Schilders, Senior Manager National en Key accounts bij Coca-Cola European Partners Nederland. ‘We maken voorstellen over welke van onze merken we aan cateraars in het voortgezet onderwijs leveren, hoe we dit presenteren en in welke hoeveelheden. De voorstellen voldoen altijd aan de Akkoordafspraken van JOGG en de richtlijnen van het Voedingscentrum. Denk daarbij bijvoorbeeld aan relatief veel water, zoals Chaudfontaine, dat op ooghoogte in een automaat geplaatst wordt. De klassieke cola staat dan weer in een kleinere hoeveelheid onderin. Ook hangen we stickers op de automaten, waarop leerlingen kunnen zien hoeveel calorieën een drankje bevat.’

Bewust

‘Niet alleen ouders en de scholen hechten waarde aan gezonde voeding voor jongeren’, gaat Noorlander verder. ‘Ook jongeren zelf leven bewuster. De trend van verse, gezonde voeding zet door. Dat is een mooie ontwikkeling; hier horen vaak ook gezondere dranken bij. Scholen zijn een belangrijk domein in het aanleren van een gezonde leefstijl. Dat vinden we belangrijk. We kunnen hier als Coca-Cola samen met cateraars en scholen dan ook echt een verschil maken.’

*De definitie van laagcalorische en calorievrije frisdranken zijn vastgelegd in de Europese wet- en regelgeving. Van een calorievrije drank mag je spreken als deze minder dan 4 kcal/100 ml bevat en een laagcalorische drank als deze minder dan 20kcal/100ml bevat.

Jongeren Op Gezond Gewicht kiest ervoor om wel met het bedrijfsleven samen te werken.