“Het Akkoord helpt ons bij het adviseren van klanten over gezonde keuzes”

Bidfood (voorheen DeliXL) is een online groothandel in eten en drinken. Bidfood heeft landelijke dekking en levert onder andere aan de horeca, de zorg en aan cateraars. 95% van de bestellingen wordt online gedaan- het bedrijf heeft dan ook geen fysieke winkels. Bidfood zet met name in op het helpen van haar klanten bij het aanbieden van gezonde keuzes.

Adviseren

Binnen het Akkoord Gezonde Voeding op Scholen is Bidfood een zogenaamde ‘secundaire leverancier’. Dit betekent dat zij voornamelijk hun klanten faciliteren en adviseren op het gebied van gezonde voeding. Peter Terwindt, Manager Marketing & Projects bij Bidfood: ‘Onze ondertekening van het akkoord is eigenlijk tweeledig. We onderschrijven de doelstellingen van Jongeren Op Gezond Gewicht (JOGG), omdat we als organisatie een gezonde leefomgeving belangrijk vinden en daar aan willen bijdragen. We vinden dat er voor ons als groothandel een rol is weggelegd en nemen onze verantwoordelijkheid. Daarnaast vragen onze klanten steeds vaker of wij ze kunnen helpen gezondere keuzes aan te bieden. We hebben een assortiment van 60.000 producten, gezonde keuzes maken kan dan een uitdaging zijn.’

Online omgeving

‘Gezonde kantines staan enorm in de schijnwerpers. Bedrijfs- en sportkantines, maar ook schoolkantines bieden steeds vaker verse en gezonde producten aan. Om onze klanten die onder andere actief zijn op scholen te faciliteren in het aanbieden van gezonde voeding, hebben we een online omgeving opgezet; de Gezonde Kantine. Hier laten we zien welke producten een gezondere keuze zijn- producten die voldoen aan de richtlijnen van JOGG en het Voedingscentrum. Ook geven we tips hoe men de producten in de kantine kan presenteren en bieden we recepten voor gezonde maaltijden aan. Daarnaast hebben we afgelopen jaar een magazine rond de gezonde kantine uitgebracht. We merken dat in alle branches behoefte is aan advies; laatst vertelde een restauranteigenaar dat hij aan de hand van onze tips zijn menukaart had aangepast.’

Relevant

‘Bij Bidfood leunen we sterk op ons Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen beleid. Het akkoord Gezonde Voeding op Scholen valt hier voor ons onder. We communiceren dat we ondertekenaar zijn, en snappen welke uitdagingen onze klanten hebben. Door hen te helpen gezonde keuzes aan te bieden, kunnen we breder relevant zijn. Op die manier bevorderen we als Bidfood een gezonde leefomgeving.’

Jongeren Op Gezond Gewicht kiest ervoor om wel met het bedrijfsleven samen te werken.