“Het vraagt lef om gezonde keuzes tot de norm te maken”

Een coöperatie van zelfstandige cateraars, die zich volledig inzet voor een gezonder aanbod in school- en bedrijfskantines. Dat is Catermaat. Voor Catermaat is gaan voor de betere keuze niet iets ‘wat je erbij doet’, maar een kernwaarde. ‘Voor ons was het ondertekenen van het Akkoord Gezonde Voeding op Scholen geen vraagteken’, vertelt Wilma de Reus, Catermaat-ondernemer en medebestuurder. ‘We werken volledig volgens het Akkoord en de richtlijnen van het Voedingscentrum en zijn blij dat het Akkoord monitoring en controle met zich meebrengt. Het vraagt namelijk lef en doorzettingsvermogen om betere keuzes tot de norm te maken, en afspraken nakomen hoort daarbij.’

Goud

‘De onderverdeling in goud en zilver is een mooie methode, maar goud is voor ons de enige weg’, vervolgt De Reus. ‘Dit uit zich in de producten en in de uitstraling en presentatie van het assortiment. Zo bieden wij bruine tosti’s en bruine panini’s aan. We hebben één wit broodje, maar wel met een hoog vezelgehalte. We willen jongeren eraan laten wennen dat bruin de norm is.’

Geen concessies

‘We hebben als cateraar een zekere verantwoordelijkheid, maar vinden het ook belangrijk om succesvol te zijn in de overgang naar gezondere voeding. Natuurlijk willen we overgewicht terugdringen, maar uiteindelijk is het in ons aller belang om een nieuwe standaard voor elkaar te krijgen. De maatschappelijke kosten zullen hoog zijn als we niets doen. We zien het als een continu verbeterproces, waarbij we geen concessies willen doen.’

Balen chips

‘Natuurlijk moet het aanbod wel blijven aansluiten bij de jongeren. Je moet ze de keuze geven, iets opdringen werkt niet. Daarom pleiten wij onder andere voor andere verpakkingen; portieverpakkingen chips waarmee je onder de 110 kcal blijft in plaats van die balen die je in de supermarkt kunt krijgen. Als je het niet aanbiedt, wordt er een pizza aan het schoolhek afgeleverd of worden kluisjes complete verkooppunten - leerlingen zijn inventief.’

Verschuiving

‘Maar de markt in beweging krijgen is niet eenvoudig’, besluit ze. ‘Fabrikanten zijn huiverig voor andere verpakkingen en de bijbehorende investeringen. Daarnaast hebben partijen verschillende interpretaties van richtlijnen. Dat is niet goed voor de voortgang. Toch is er een grote verschuiving gaande. Dat is mooi om te zien.’

Jongeren Op Gezond Gewicht kiest ervoor om wel met het bedrijfsleven samen te werken.