‘Jongeren moeten met je product gezien willen worden’

Voor Greenco, bekend van Tommies snackgroenten, was ondertekening van het Akkoord Gezonde Voeding op Scholen heel vanzelfsprekend. Met haar gezonde producten als basis zet het bedrijf zich in voor een gezonder voedingsaanbod, zowel op scholen als daarbuiten. Yvonne Vanlier, Manager Marketing & Communicatie bij Greenco: ‘Wij maken ons hard voor het verhogen van de groenteconsumptie in Nederland.’

 

Gezond snoepje 
‘Als de uitvinder van de snackgroenten’, antwoordt Vanlier op de vraag hoe zij Greenco zou omschrijven. ‘We zijn van huis uit tomatentelers. We bestaan nu ruim tien jaar en vroegen ons destijds af of we een tomaatje konden neerzetten als een gezond snoepje. In die tijd was obesitas al een probleem, en we wilden met name kinderen stimuleren tot een gezond eetpatroon en een gezonde leefstijl. Tommies snacktomaatjes is het resultaat. Daarnaast bieden we inmiddels ook snackkomkommers en snackpaprika’s aan. Niet alleen in Nederland slaat het aan; we exporteren inmiddels ook naar onze buurlanden, naar Scandinavië en zelfs naar Dubai.’ 

Samenwerken 
‘Met onze producten willen we laten zien dat groenten eten lekker en leuk is’, vertelt Vanlier. ‘We weten dat het belangrijk is dat kinderen al op jonge leeftijd een gezond eetpatroon aangeleerd krijgen. Het Akkoord sluit daar heel goed op aan. We leveren vooral via groothandels, maar gaan ook zelf nieuwe samenwerkingen aan. Zo liggen onze snoeptomaatjes ook in de vendingmachines van Akkoordpartij Catermaat. Dat is nog een voordeel van het Akkoord; je kunt gebruik maken van elkaars expertise.’ 

Logistiek 
Volgens Vanlier is er al veel verbeterd wat betreft een gezonde leefomgeving, maar moet er ook nog veel gebeuren. ‘Het aanbod van gezonde voeding kan aantrekkelijker. Met name jongeren zijn daar gevoelig voor; zij moeten je product leuk vinden en ermee gezien willen worden. Het imago van groente en fruit is nu eenmaal niet zo goed. Met onze producten willen we daar verandering in brengen.’ 

‘Ook ligt er vaak een logistieke uitdaging’, legt ze uit. ‘Verse groenten en fruit moet je eenmaal anders behandelen, bewaren en presenteren dan allerlei voorverpakte, houdbare producten. Je moet er meer moeite voor doen. Dus niet alleen bij de consument, ook bij de aanbieder valt nog de nodige winst te behalen. Het Akkoord is een initiatief dat daarbij helpt.’ 

 

Jongeren Op Gezond Gewicht is tegen kindermarketing voor ongezonde producten.