Maurits Sanders (Nyenrode): “JOGG is frisse koploper binnen publiek-private samenwerking”

“Waar publiek-private samenwerking (PPS) in andere sectoren normaal is, geldt dat hier zeker nog niet”, vertelt Marjon. Ook Maurits Sanders (Kerndocent PPS bij Nyenrode) beaamt dit.

“JOGG is een frisse koploper in de praktijk van het openbaar bestuur. Andere organisaties kunnen een voorbeeld nemen aan de manier waarop JOGG invulling geeft aan cross-sectorale samenwerking en publiek-private samenwerking. Dit is allerminst vanzelfsprekend”, volgens Maurits. 

‘Hoe ga je om met publiek-private samenwerking in het sociaal domein?’ Deze vraag was de insteek van het gastcollege dat Marjon Bachra (directeur JOGG) onlangs voor het tweede jaar op rij gaf bij Nyenrode Business Universiteit. Het interactieve college werd bezocht door deelnemers aan het executive MBA van Nyenrode Business Universiteit. Zij werken voor de politie, het onderwijs en het sociale domein.

3 succesfactoren publiek-private samenwerking

“De deelnemers kunnen de lessen van Marjon benutten bij het inrichten en managen van samenwerkingsverbanden tussen publieke en private organisaties”, vertelt Maurits. Marjon, die eerder zelf ook de module Public Private Partnership bij Nyenrode volgde, noemt 3 belangrijke succesfactoren voor publiek-private samenwerking:

  1. Werk samen in plaats van je te laten sponsoren
    ​Vertrek vanuit een gezamenlijke missie, die aansluit bij je core business
  2. Zet in op duurzame verandering
    Vermijd eenmalige acties en activiteiten, focus op langdurige samenwerking
  3. Wees transparant
    Leg uit waarom je samenwerkt en maak resultaten inzichtelijk

Gezonde jeugd, gezonde toekomst: voor iedereen van belang

“Het thema ‘gezonde jeugd, gezonde toekomst’ gaat eenieder aan, vertelt Maurits. “Hiermee loop je het risico dat je vrij snel in een ‘normatief’ debat met elkaar terecht komt. Marjon wist dit op een prachtige wijze te sturen en kwam uit op de kern van de zaak: ‘Hoe maken we samen werk van gezonde leefstijlkeuzen? Hoe komen we op een verantwoorde wijze tot een doel-middel-koppeling tussen organisaties? En wat betekent dat voor de inrichting van de samenwerking met andere overheden, maatschappelijke instellingen en bedrijven?’ Dit is van grote waarde voor de deelnemers aan het executive MBA van Nyenrode Business Universiteit.”

Jongeren Op Gezond Gewicht is tegen kindermarketing voor ongezonde producten.