“Onze watertappunten hangen door het hele land”

´We begonnen zes jaar geleden, uit idealisme´, begint Tom Niekamp, partner bij KRNWTR. ´Op reis zag ik zoveel plastic. Terug in Nederland viel het me op dat er nog steeds veel water uit plastic flesjes gedronken wordt, ook op scholen. Terwijl ons drinkwater van uitstekende kwaliteit is! Daar wilden ik en mijn compagnon iets aan doen. Zo zijn we ook bij JOGG terecht gekomen.’

Stroomversnelling

´Toen we startten, had kraanwater nog geen gezicht´, gaat hij verder. ´We gingen doen wat de bronwatermerken altijd al deden: een merk maken van water. In het begin was het lastig. We verkochten alleen ons glaswerk en  roestvrijstalen flesjes. Op een gegeven moment merkten we dat we ons verdienmodel moesten bijstellen. Toen we ook watertappunten gingen verkopen, kwam KRNWTR in een stroomversnelling. We waren toen een aantal jaren verder en hadden, met alle aandacht voor gezondheid, natuurlijk ook het tij mee.’

Concurreren

‘Onze watertappunten hangen nu op zo’n twintig scholen, door het hele land. We willen graag dat leerlingen kraanwater drinken en minder plastic flesjes kopen. Concurreren met suikerhoudende dranken blijkt nog niet zo eenvoudig; de macht van de contracten met cateraars is groot. Er moet natuurlijk ook geld verdiend worden. Dat begrijpen we, maar we merken gelukkig ook dat cateraars en andere leveranciers gezonde voeding omarmen.’

Aanbod

‘Op dit moment breiden we ons aanbod uit: we bieden sinds kort ook siropen aan die veel minder suiker bevatten. Daarnaast proberen we onze eigen roestvrijstalen flesjes in combinatie met een tappunt aan te bieden. Zo proberen we kraanwater drinken nog eenvoudiger te maken. Met onze tappunten willen we bovendien het verhaal van duurzaamheid vertellen. We gebruiken roestvrij staal en hout- we vonden veel tappunten er maar saai uitzien.’

Opleveren

‘Het Akkoord Gezonde Voeding op Scholen is voor ons een mooi initiatief waar we graag onze naam aan verbinden. We hopen dat het echt wat op gaat leveren. Ondertussen werken we hard aan nieuwe tappunten; een waarop je het aantal getapte liters kunt zien en daarmee het aantal plastic flesjes dat je bespaard hebt. Ook werken we aan ‘een liter voor een liter’, waarmee we drinkwater beschikbaar willen maken op plekken waar dat niet zo vanzelfsprekend is als hier.’

Jongeren Op Gezond Gewicht is tegen kindermarketing voor ongezonde producten.