Expertmeeting Sociale media, Jeugd en Gezondheid

Is de negatieve impact van sociale media groter dan de positieve impact op een gezonde leefstijl van jongeren? Afgelopen weken heeft JOGG in samenwerking met Iresearch twee expertmeetings Sociale media, Jeugd en Gezondheid georganiseerd. Verschillende partijen vanuit de wetenschap, het beleid en de praktijk gingen het gesprek aan over de invloed van sociale media. 

JOGG wil dat ook de omgeving Media gezonder wordt. Sociale media, streamingdiensten en games kunnen namelijk bijdragen aan een gezonde leefstijl. Jongeren raken al vanaf jongs af aan wegwijs in het gebruik van verschillende soorten online media. Gemiddeld brengen ze wel 5 uur per dag door achter een scherm. Zo heeft het medialandschap een grote invloed op het leven van de jeugd. 

Expertmeeting Sociale media, Jeugd en Gezondheid

Tijdens de expertmeetings zijn we samen met partijen vanuit de wetenschap, het beleid en de praktijk het gesprek aangegaan. Aan de hand van kritische stellingen werd er van ieder oogpunt goed nagedacht. ‘’Is er meer reclame op sociale media voor ongezonde producten dan voor gezonde producten?’’ of ‘’’Leeft het thema gezondheid überhaupt onder adverteerders, vloggers en influencers op sociale media?’’ 

De meningen waren genuanceerd over zowel de positieve als negatieve invloed van sociale media. Het belangrijkste: samen zien we meerdere kansen om sociale media in te zetten om de gezonde leefstijl onder jongeren positief te beïnvloeden:

“Een keurmerk voor influencers die de gezonde leefstijl bevorderen, ouders die geholpen worden om het gesprek over mediagebruik aan te gaan of algoritmes die ervoor zorgen dat gezonde producten eerst worden getoond”.

Denk mee! 

De expertmeetings hebben ons inzichten gegeven die zeker tot vervolgstappen zullen leiden binnen de omgeving Media. Door het gesprek aan te gaan en standpunten te horen vanuit verschillende invalshoeken hopen we omgeving Media gezonder te kunnen maken. 

Vind je dit een interessant onderwerp en heb je hier ook wat over te vertellen, schroom niet en laat het ons weten via communicatie@jogg.nl. Wie weet tot de volgende expertmeeting!

 

JOGG is tegen kindermarketing voor ongezonde producten.