Wat een raar signaal! McDonald's als sponsor van de Kinderboekenweek

Eén en één is twee. Veel kinderen eten een happy meal bij McDonald’s, doe daar een boekje bij cadeau en je bevordert actief het lezen. Liever leesvoer dan de plastic rommel die ze er normaal bij krijgen, dus best een slimme keuze van de CPNB, de organisator van de Kinderboekenweek. Maar de CPNB laat hiermee ook zien dat zij een smalle kijk hebben op hun maatschappelijke opgave. Als kinderen maar meer gaan lezen, dan zijn zij klaar.

Maar vinden we het met z’n allen niet ook heel belangrijk dat kinderen gezond kunnen opgroeien? Dat hun leefomgeving uitnodigt tot een gezonde leefstijl? Door als CPNB in zee te gaan met McDonalds accepteer je ook dat ongezonde voeding voor kinderen normaal is. Daarnaast heb je geen probleem met het feit dat ouders en kinderen door kindermarketing verleid worden een happy meal aan te schaffen. Want zo’n kadootje is toch wel heel aantrekkelijk.

Een gezonde maatschappij bereiken we alleen als alle overheden, maatschappelijke organisaties en bedrijven snappen dat zij ook aan zet zijn. Dat zij in al hun keuzes ook het belang van een gezonde leefstijl meewegen. Ik ga dan ook graag in gesprek met het CPNB om hen hierin mee te nemen.

Samen maken we gezond gewoon!

Directeur Marjon Bachra

JOGG is tegen kindermarketing voor ongezonde producten.