‘Water drinken moet gewoon, stoer en cool zijn’

‘Wij leveren watertappunten, absoluut geen water’, zegt Robert Moorman, Managing Director bij Waterlogic. Die stelling blijkt een goede samenvatting van zijn organisatie; Waterlogic maakt leidingwater via haar watertappunten aantrekkelijk. Waterlogic is actief bij bedrijven, in ziekenhuizen en op inmiddels 600 scholen. ‘Onze aanwezigheid in de onderwijswereld komt echt voort uit een missie: kinderen al op jonge leeftijd water te leren drinken.’

 

Appelsap 

‘Als ik zie wat klasgenootjes van mijn jonge kinderen aan drinken mee naar school krijgen- daar schrik ik echt van’, vertelt Moorman. ‘Iedere dag twee pakjes appelsap, dat ís me een hoop suiker. Ouders weten dit vaak helemaal niet.’ Moorman is gepassioneerd over zijn product: zijn bedrijf Waterlogic zet zich actief in voor een gezondere leefomgeving voor kinderen via watertappunten met al dan niet gezuiverd leidingwater. ‘Op dit moment zijn we alleen actief op middelbare scholen, helaas is een watertappunt op basisscholen vaak nog niet aan de orde.’ 

Armoede 

Moorman maakt zich zorgen, met name over het toenemend aantal jonge kinderen met obesitas. ‘Voor sommige ouders, bijvoorbeeld met een migratieachtergrond, is water drinken een teken van armoede- je hebt geen geld om je kinderen iets lékkers mee te geven. We moeten leidingwater daarom aantrekkelijk maken. Tappunten moeten er mooi uitzien, een interactief element hebben en vooral toegankelijk zijn. Water drinken moeten gewoon, stoer en cool zijn.’ 

Verschil 

‘Het gaat in het onderwijs alleen erg langzaam’, vertelt hij. ‘Vaak zijn er dezelfde bezwaren: men vindt het gedoe, de verantwoordelijkheid voor gezond eten ligt bij de ouders en wie gaat zo’n tappunt eigenlijk betalen? Dat is erg jammer, je kunt als school echt verschil maken. We werken in het onderwijs omdat we het belangrijk vinden, niet omdat we er zoveel winst maken.’ Toch ziet hij het veld langzaam veranderen. ‘Met alle aandacht voor gezonde voeding zien scholen ook steeds meer hun rol en nemen ze verantwoordelijkheid. Dat is een mooie ontwikkeling.’ 

Verandering 

‘Maar’, zegt hij, ‘zolang sommige commerciële partijen nog steeds winst willen maken op de scholier, zal de diepgaande verandering langzaam gaan.’ ‘Natuurlijk willen wij ook winst maken’, geeft hij toe. ‘Maar we kiezen bewust voor het onderwijs, omdat we het simpelweg belangrijk vinden. Daarom zijn we ook ondertekenaar van het Akkoord: we nemen onze verantwoordelijkheid en zien de meerwaarde ervan. Hoe meer partijen de doelstellingen uiteindelijk onderschrijven, hoe beter.’

 

Jongeren Op Gezond Gewicht kiest ervoor om wel met het bedrijfsleven samen te werken.