“Wees eerlijk over je producten. Misleid mensen niet.”

‘Transparantie, dát is belangrijk.’ René Groen, Algemeen Directeur van Koninklijke Peijnenburg, is er stellig over. ‘Eerlijk zijn over je producten, dát helpt consumenten een gezondere keuze te maken. Zeker op scholen, waar ongezonde keuzes vaak nog populair zijn. Het vraagt om goede samenwerking. Het Akkoord Gezonde Voeding op Scholen helpt ons hierbij.’

‘Maatschappelijk gezien is overgewicht een groot probleem’, stelt Groen. ‘Ik vind dat wij als levensmiddelenindustrie een deel van de oplossing zijn. We moeten onze verantwoordelijkheid nemen en mensen faciliteren. Dat kan op allerlei manieren.’

Transitie

Peijnenburg, producent van tussendoortjes als ontbijtkoek maar ook roze koeken, werkt hard aan een ‘gezonder en transparanter assortiment’. Groen: ‘Die transitie rust op vier pijlers. Ten eerste willen we vooral eerlijk zijn over onze producten. Termen als ‘vetarm en bron van vezels’ gebruiken we bijvoorbeeld niet meer.’
‘Ten tweede maken we kleinere porties’, legt hij uit. ‘De porties bevatten minder dan 110 kcal per stuk- passend bij de huidige criteria van de Richtlijnen Gezondere Kantines van het Voedingscentrum. Portiegrootte wordt erg onderbelicht in de discussie rond gezondere voeding, ik denk dat daar nog een wereld te winnen valt. Ten derde richten we ons op onderzoek naar de verbetering van de productsamenstelling - als je suiker uit je product haalt, moet er iets anders in. Wat ga je dan gebruiken, zonder dat het product verandert? Ten vierde breiden we ons assortiment uit met gezondere keuzes, zoals de producten van de Engelse merken Nakd en BEAR.’

Discussie

‘Naast onze intrinsieke motivatie om het Akkoord te ondertekenen- gezondheid en vitaliteit voeren we ver door in ons bedrijf- kunnen we via het Akkoord samenwerken met partijen die actief zijn op scholen’, vertelt Groen. ‘Natuurlijk heeft dat ook een commercieel oogmerk- wij willen producten verkopen- maar het helpt ons ook bij te dragen aan de gezondere schoolkantine. Bovendien kunnen we ons mengen in de discussie rond gezonde voeding. Die vind ik vaak eenzijdig en gericht op wat níet mag. Terwijl bewegen richting voedzame tussendoortjes meer zoden aan de dijk zou zetten.’

Calorieën

‘Onze producten zijn ook verkrijgbaar op scholen, en worden aangeboden door verschillende cateraars die bewust bezig zijn met een verantwoord assortiment’, legt Groen uit. ‘Tevens hebben wij een samenwerking met Mars, waarbij een aantal spiralen van de Mars vendingmachines gevuld zijn met onze verantwoorde producten. Voorheen richtten we ons voornamelijk op het supermarktkanaal, maar sinds kort focussen we ons ook op het Foodservice kanaal en werken we  samen met partijen die bij de indeling van hun assortiment rekening houden met gezondere keuzes.  Zo proberen we, aan de hand van het Akkoord, bij te dragen aan gezondere keuzes en uiteindelijk een gezondere jeugd.’

Alleen door met de hele omgeving van het kind samen te werken kan je een gezonde toekomst bieden.