Werk aan de winkel voor gezonder voedingsaanbod

Vandaag blijkt uit het onderzoeksrapport ‘De verleiding naar (on)gezond’, van UNICEF dat bijna driekwart van de kinderproducten in Nederlandse supermarkten, nog niet past in een gezond voedingspatroon voor kinderen. Ook wordt bij een kwart van deze producten kindermarketing gebruikt. Unicef wil met het onderzoek supermarkten bewuster maken van hun verantwoordelijkheid voor gezonde voeding voor kinderen en jongeren.

Ook JOGG erkent dat supermarkten een belangrijke speler zijn in de leefomgeving waarin kinderen opgroeien. Zij hebben een enorme invloed op de keuzes die de jeugd maakt. Bedrijven kunnen, vanuit de kern van het bedrijf, een structurele bijdrage leveren door de leefomgeving of hun producten gezonder te maken.

Een mooi voorbeeld hiervan is JOGG-partner Aldi. Samen met The Walt Disney Company Benelux introduceerde Aldi een assortiment gezonde kinderproducten uit de Schijf van Vijf met daarop personages van karakters van Cars & Disney Princess. Aldi maakt het op deze manier voor kinderen en hun ouders aantrekkelijker om te kiezen voor gezonde alternatieven.

“Kinderen geven ook zelf aan dat ze gezonder willen eten en vinden dat naast hun eigen ouders ook de winkel een verantwoordelijkheid heeft. JOGG maakt zich hier hard voor met haar hele werknet van bedrijfspartners. Daarom hoop ik ook dat dit onderzoeksrapport bijdraagt aan het formuleren van beleid op gezondheid bij nog meer supermarkten,” aldus directeur Marjon Bachra.

Lees hier het Onderzoeksrapport door: UNICEF Nederland & Stichting Questionmark

Lees meer over Aldi start verkoop eerste Schijf-van-Vijf producten voorzien van Disney-characters

JOGG is tegen kindermarketing voor ongezonde producten.