‘Zeker als cateraar op scholen moet je je verantwoordelijkheid nemen’

Xcellence Food Group, cateraar en aanbieder van koffieautomaten, vendingmachines en watercoolers, is al sinds jaar en dag bezig met een gezonder aanbod. Een verantwoord aanbod is belangrijk voor Xcellence, dat landelijk actief is op scholen en inmiddels ook bedrijven. Dennis Weerwag, eigenaar: ‘Het Akkoord geeft ons heldere richtlijnen om mee te werken.’ <br />

 

Spannend 

Weerwag verzorgt met Xcellence op dit moment de vendingmachines op vijf middelbare scholen. Hij hecht waarde aan een gevarieerd aanbod: ‘Ook voordat de vraag naar gezondere producten toenam, was ik al bezig met variatie in het assortiment. Toen we onze vendingmachines echt gingen vullen  volgens de ’80/20 procent-richtlijnen’ van het Voedingscentrum was het natuurlijk wel even spannend. We verwachtten een behoorlijke omzetdaling, maar dat bleek honderd procent mee te vallen.’ 

Puzzelen 

Volgens Weerwag is de prijs vaak het grootste obstakel tot echt diepgaande verandering richting een gezondere leefomgeving. ‘Zeker op scholen is de prijs ontzettend belangrijk. Veel verantwoorde producten vinden jongeren simpelweg te duur. Ik weet dat cateraars hierover graag het gesprek met leveranciers willen aangaan. Ik heb zelf ook echt zitten puzzelen; wat is de juiste balans tussen de verantwoorde keuze, de prijs en de populariteit van een product in de machines? Want eerlijk is eerlijk, de omzet van een vendingmachine met honderd procent onverantwoorde producten gaat nu eenmaal door het dak.’ 

Inspiratielijst 

Niet alleen op scholen is er vraag naar een gezonder aanbod, ook bedrijfskantines kloppen bij Weerwag aan met specifieke wensen. ‘We verzorgen ook bedrijfscatering, en we merken steeds vaker dat de richtlijnen die we voor de scholen gebruiken ook toepasbaar zijn op bedrijven. Het Voedingscentrum biedt bijvoorbeeld een inspiratielijst, met 'betere keuze’ producten die we zouden kunnen opnemen in de machines. Het is fijn dat we daarin gefaciliteerd worden, daar hebben we veel aan.’ 

Houvast 

Voor Weerwag biedt het Akkoord vooral richtlijnen. ‘Het geeft ons houvast en we kunnen de scholen bieden waar ze om vragen. Sterker nog, ik vind eigenlijk dat je als cateraar op scholen er niet meer onderuit komt om ondertekenaar van het Akkoord te zijn. Je moet je verantwoordelijkheid nemen. Zeker wanneer het om jongeren gaat.’

 

 

 

Jongeren Op Gezond Gewicht is tegen kindermarketing voor ongezonde producten.