Convenant Gezonde Sportevenementen wordt concreet tijdens WK 3x3 Basketball

Sport en gezond gaan hand in hand. Dat is ook steeds vaker het geval bij sportevenementen. Het is wat Jongeren Op Gezond Gewicht (JOGG) betreft tijd dat meer gezonde sponsors zich verbinden aan sportevenementen. Daarom ondertekenden de gemeenten Amsterdam, Den Haag, Eindhoven, Rotterdam en Utrecht, sportmarketingbureaus, NOC*NSF en JOGG op 19 december jl. het Convenant Gezonde Sportevenementen. Doel van dit convenant is met elkaar een beweging in gang te zetten waardoor sportevenementen en gezonde leefstijl hand in hand gaan. Gemeente Amsterdam laat met de FIBA 3x3 World Cup 2019 Amsterdam zien dat het mogelijk is een aansprekend én gezond evenement te organiseren. JOGG-partner Spadel sponsort dit evenement dat deze week plaatsvindt op het Museumplein.

Van 19 t/m 23 juni vindt de Urban Sports Week Amsterdam plaats, een week die aansluit bij de interesse in Urban Sports die veel kinderen en jongeren hebben. Onderdeel van deze week is de FIBA 3x3 World Cup 2019. Twintig mannen- en twintig vrouwenteams strijden tegen elkaar om de wereldtitel 3x3 basketball. Het evenement wordt gesponsord door Spadel, producent van onder andere Spa mineraalwater. De gemeente Amsterdam heeft zich, samen met de organisatoren van dit WK en de Urban Sports Week House Of Sports en TIG Sports, ervoor ingespannen om gezonde sponsoren aan te trekken en te laten zien dat het mogelijk is een aansprekend én gezond evenement te organiseren.

Marjon Bachra, directeur van JOGG: “Er is steeds meer aandacht voor een gezonde omgeving voor kinderen, ook in de sport. Sportevenementen kunnen hierin niet achterblijven. De ondertekening van het convenant is een mooie eerste stap. Het is goed dat een koploper als Amsterdam laat zien dat een sportevenement ook gewoon gezond kan zijn. Door een sportevenement dat door veel kinderen wordt bezocht te sponsoren geeft Spadel het goede voorbeeld. Producenten van gezonde producten kunnen op deze manier namelijk bijdragen aan een gezonde generatie.”

Simone Kukenheim, wethouder Zorg, Jeugd en Sport van Amsterdam: “Als het om sport gaat, dan zou de gezonde keuze toch vanzelfsprekend moeten zijn. En het is  zeker geen plek om kinderen te beïnvloeden met reclame voor snoep, chips en ijs. Vandaar dat we een paar jaar geleden al hebben gezegd: we gaan een aantal eisen stellen aan evenementen die we zelf organiseren. De volgende uitdaging is om ook de landelijke en internationale evenementen in Amsterdam, waar soms ook veel kinderen komen, gezonder te krijgen. Daarom ben ik zo blij dat dit gelukt is bij de FIBA 3x3 World Cup. Een evenement dat zeer aanspreekt onder jongeren.” Volgens het convenant mag er richting deelnemers en toeschouwers tot en met 12 jaar alleen nog marketing voor gezonde – of non-food producten plaatsvinden. Met Spadel is er een goede gezonde sponsor gevonden, maar ook de Rabobank zet zich actief in als het gaat om het aanbod van gezonde producten bij het evenement.

Convenant Gezonde Sportevenementen

In eerste instantie zetten de ondertekenaars van het Convenant Gezonde Sportevenementen in op het stimuleren van gezonde voedingskeuzes en sportsponsoring bij sportevenementen gericht op kinderen t/m 12 jaar. Richting 2030 wordt de doelgroep mogelijk verbreed. Gemeenten nemen gezonde sportevenementen op in hun beleid of subsidieregelingen. Sportmarketingbureaus zetten binnen sponsoring en marketing hun creativiteit in om te verleiden tot de gezonde keuze. NOC*NSF zorgt voor de verbinding met sportbonden en door Jongeren Op Gezond Gewicht sluiten meer JOGG-gemeenten bij de beweging aan.

Jongeren Op Gezond Gewicht

Op dit moment leven kinderen in een wereld waarin ze voortdurend worden verleid tot ongezond gedrag. Zelf kunnen ze daar niets aan doen. Daarom focust JOGG zich niet op het kind zelf, maar op de omgeving van het kind. Die moet gezonder. Landelijk ondersteunt JOGG meer dan 142 gemeenten met de integrale JOGG-aanpak. Lokale JOGG-teams brengen diverse partijen samen om er met elkaar voor te zorgen we dat gezond eten en genoeg bewegen overal waar kinderen komen de normaalste zaak van de wereld wordt.

Foto: Jan-Pieter de Smedt

Alleen door met de hele omgeving van het kind samen te werken kan je een gezonde toekomst bieden.