KNLTB en Team:Fit bundelen krachten voor een gezonder aanbod in de sportomgeving

Als het aan Team:Fit en tennisbond KNLTB ligt, kunnen bezoekers van tennisverenigingen binnenkort meer gezonde producten in de kantine vinden. De KNLTB gaat samenwerken met Team:Fit, een initiatief van JOGG. Team:Fit maakt zich sterk voor een gezondere sportomgeving, waarbij wordt opgetrokken met gemotiveerde ouders, sportverenigingen, vrijwilligers, accommodaties, experts en partners.

Sporten is leuk en gezond. Een lekker en gevarieerd aanbod in de sportkantine hoort hierbij. Daarom gaan de KNLTB en Team:Fit een samenwerking aan waarmee zij verenigingen in het land helpen hun kantine gezonder te maken. Een gezondere kantine wordt beloond met een bronzen, zilveren of gouden Team:Fit certificaat. Op 10 september jl. kreeg de Haarlemse tennisvereniging HLTC uit handen van Marjolein Bolhuis-Eijsvogel (manager Gezonde Omgeving van JOGG) het zilveren Team:Fit certificaat overhandigd; een mooi moment voor de KNLTB en Team:Fit om de samenwerkingsovereenkomst te ondertekenen. Uiteindelijk hopen beide partijen de komende periode nog veel meer  certificaten uit te reiken aan verenigingen.

Er is steeds meer aandacht voor een gezonde omgeving, ook in de sport. Vanuit de kantinebezoeker groeit de vraag naar gezondere voeding in de sportkantine. Maar liefst 60% van de kantinebezoekers wil meer gezonde producten in de sportkantine. * “Met het initiatief Team:Fit ondersteunen we sportverenigingen en -accommodaties onder andere bij het gezonder maken van het kantineaanbod, zonder dat dit hoeft te leiden tot verlies van omzet. Inmiddels laten al bijna 1600 verenigingen zien dat sport en gezond heel goed samengaan. Samen met Team:Fit kan een tennisvereniging heel makkelijk voldoen aan deze groeiende vraag van leden naar gezonder eten en drinken. Het is fantastisch dat de KNLTB het belangrijk vindt om hun leden enthousiast te maken om aan de slag te gaan met een gezondere sportomgeving, en hier dan ook aandacht aan besteedt”, aldus Marjolein Bolhuis-Eijsvogel.

“Het is bij veel verenigingen helaas nog de normaalste zaak van de wereld om hapjes uit de frituur te bestellen. We zijn blij dat we met de samenwerking met Team:Fit verenigingen de handvaten kunnen geven om hun aanbod gezonder te maken. Het zijn meestal kleine aanpassingen, die makkelijk te bewerkstelligen zijn, maar die wel veel invloed kunnen hebben”, aldus Robert Jan Schumacher, Directeur Dienstverlening KNLTB.”

Sportverenigingen die zich aansluiten bij Team:Fit krijgen kosteloos een Team:Fit-coach op bezoek. Deze coach helpt de verenigingen bij het organiseren van een gezonder aanbod in de sportkantine volgens de Richtlijnen Gezondere Kantines van het Voedingscentrum. Hiernaast ontvangen de verenigingen advies over hoe zij hun clubkas gezond kunnen houden en tips over het enthousiasmeren van kantinebezoekers voor het gezondere aanbod.

*Bron: Mulier Instituut en GfK.

Jongeren Op Gezond Gewicht is tegen kindermarketing voor ongezonde producten.