KNZB en Team:Fit gaan samen voor een gezondere sportomgeving

De KNZB (Koninklijke Nederlandse Zwembond) en Team:Fit (een initiatief van JOGG) gaan samenwerken voor een gezonder aanbod binnen de zwemsport. Team:Fit maakt zich sterk voor een gezondere sportomgeving, dit gebeurt samen met gemotiveerde sportverenigingen, vrijwilligers, gemotiveerde ouders, experts en partners.

Sporten is leuk en gezond. Een lekker en gevarieerd voedingsaanbod hoort hierbij. Daarom gaan de KNZB en Team:Fit een samenwerking aan om de zwemsport gezonder te maken. Op 13 december werd een samenwerkingsovereenkomst ondertekend tijdens de Swim Cup in Amsterdam.

Er is steeds meer aandacht voor een gezonde omgeving, ook in de sport. Vanuit de bezoeker groeit de vraag naar gezondere voeding. Maar liefst 60 procent van de bezoekers wil meer gezonde producten.* “Met ons initiatief Team:Fit willen we de sportomgeving gezonder maken, belangrijk is dat dit vanuit het enthousiasme van de leden van een vereniging ontstaat. Inmiddels hebben we al zo’n 160 verenigingen die een Team:Fit-certificaat (brons, zilver of goud) hebben behaald. Samen met de KNZB inspireert Team:Fit de zwemsport om invulling te geven aan deze groeiende vraag van leden naar gezonder eten en drinken. Het is geweldig om te zien dat de KNZB het belangrijk vindt om samen met hun leden aan de slag te gaan met een gezondere sportomgeving’’, aldus Marjon Bachra (directeur JOGG).

Aschwin Lankwarden, algemeen directeur KNZB: ''Als KNZB streven wij er naar om plezier, veiligheid en fitheid te brengen, door zwemmen toegankelijk te maken voor iedereen. Daarbij is het niet alleen belangrijk dat een passend zwemaanbod wordt aangeboden, maar ook dat we gezamenlijk een gezonde sportomgeving stimuleren. We zijn dan ook erg blij dat we de samenwerking met Team:Fit aangaan.''

Sportverenigingen die zich aansluiten bij Team:Fit krijgen kosteloos een Team:Fit-coach op bezoek. Deze coach helpt bij het organiseren van een gezonder aanbod volgens de Richtlijnen Gezondere Kantines van het Voedingscentrum. Hiernaast ontvangen de verenigingen advies over hoe zij hun clubkas gezond kunnen houden en tips over het enthousiasmeren van bezoekers voor het gezondere aanbod.

* Bron: Mulier Instituut en GfK.

Jongeren Op Gezond Gewicht is tegen kindermarketing voor ongezonde producten.