‘De Your Choice-automaat is een aantrekkelijke keuze voor scholen’

Ook Mars, het Amerikaanse familiebedrijf dat bekend is van de chocoladeproducten, is een van de ondertekenaars van het Akkoord Gezonde Voeding op Scholen. Het bedrijf werkt op verschillende manieren aan een gezondere leefomgeving. Een daarvan is het gezonder maken van de automaten op scholen. Eline Bijveld, Corporate Affairs Specialist bij Mars Nederland: ‘Onze producten zijn echt een traktatie, die je af en toe neemt.’

Principes

‘Mars is altijd op een bewuste manier met haar omgeving omgegaan’, vertelt Bijveld. ‘Een van onze principes is verantwoordelijkheid; we geloven dat we als producent een verantwoordelijkheid hebben om consumenten juist te informeren. Zo kunnen ze een bewuste keuze maken die past binnen een gezonde levensstijl.’
Dit sluit goed aan bij het Akkoord Gezonde Voeding op Scholen. ‘Hoewel scholieren zelf bepalen wat ze consumeren, helpen we hen door die keuze op basis van juiste informatie te maken’, legt Bijveld uit. ‘Dan moet er wel een keuze zijn, dus ondersteunen we het Akkoord, waarmee we er mede voor zorgen dat 60 tot 80 procent van het aanbod in schoolkantines gezonder is. Zo dragen we bij op een manier die bij ons past.’

Your Choice

Mars heeft op honderden scholen in Nederland de klassieke vendingmachine vervangen door een zogenaamde ‘Your Choice-automaat’. Deze automaat is geschikt voor scholen die werken volgens de Richtlijnen Gezondere Kantines voor scholen. ‘Scholen bepalen zelf of ze aan een zilveren of gouden niveau willen voldoen’, aldus Bijveld. ‘Op basis daarvan wordt deze automaat ingericht, 60 of 80 procent van het aanbod in deze automaat is dan een betere keuze’, vertelt ze. ‘Hiervoor zoeken we actief de samenwerking met onze concurrenten en branchegenoten die deze producten aanbieden, zoals Hero, Spadel en Peijnenburg.’

Om scholen te stimuleren te kiezen voor een gezondere automaat, hoeven ze voor deze Your Choice automaten geen huur te betalen. Bijveld: ‘De partners waarmee we samenwerken betalen de huur. Ook maken we deelname aan de Gezonde Schoolkantine iets minder vrijblijvend dan voorheen: we vragen scholen nu een statement te ondertekenen indien zij níet kiezen voor het plaatsen van een Your Choice automaat. Zo hopen we dat steeds meer scholen kiezen voor een gezonder assortiment.’

Bewust consumeren

Het plaatsen van de Your Choice automaten is een onderdeel van een breder beleid bij het maken van de gezondere keuze. Mars zet daarbij in op drie aspecten. Een streng marketingbeleid is daar een van; het bedrijf richt geen marketingactiviteiten op kinderen onder de twaalf jaar. ‘Daarnaast kijken we ook kritisch naar de ingrediënten zelf: we hebben een uitgebreide Research & Development afdeling die onderzoek doet naar de optimalisatie van de samenstelling van onze producten.’
‘Tenslotte stimuleren we consumenten gezondere keuzes te maken’, gaat Bijveld verder. ‘We richten geen marketing activiteiten op kinderen tot en met 12, maar dat betekent niet dat de groep jongeren vanaf 12 jaar helemaal geen hulp nodig heeft om te kunnen bepalen wat een gezonde keuze is. De Gezonde Schoolkantine helpt hen daarbij, en daarom zetten we ons daarvoor in. Door daarnaast ook voorlichting te geven, proberen we ook op de lange termijn een verschil te maken.’

Verantwoordelijkheid

‘Uiteindelijk zijn onze producten natuurlijk een traktatie’, besluit Bijveld. ‘We maken echt lékkere producten. Mensen mogen natuurlijk af en toe genieten, maar wil je een gezonde levensstijl nastreven, dan snoep je niet te vaak. We nemen onze verantwoordelijkheid, omdat we consumenten verantwoord willen laten consumeren, en wij geloven dat dit de manier is om onze chocolade business op een duurzame manier te laten voortbestaan. Wij zijn een familiebedrijf dat nog generaties lang wil blijven bestaan en mensen wil laten genieten van onze chocolade. Verantwoordelijkheid nemen is daarvoor de sleutel.’

Jongeren Op Gezond Gewicht is tegen kindermarketing voor ongezonde producten.